Frequentie & impact
Alles heeft met frequentie te maken. Het brandrisico wordt vooral toegeschreven aan de grote industriële risico’s die met brandgevoelige materie werken. Laat ons eerlijk zijn, de dakwerker die roofing brandt is op de hoogte van het risico en een bedrijf dat rubber verwerkt zal preventie en brandbestrijding ook wel top of mind hebben zitten. Het zijn vooral de bedrijven waar het potentieel risico niet zo prominent of frequent aanwezig is, waar brandveiligheid nogal eens op de achtergrond verdwijnt. En dat zou niet mogen, want of het risico nu wel of niet frequent aanwezig is, de gevolgen van een brand blijven hetzelfde. Ze kunnen allesverwoestend zijn en de continuïteit van het bedrijf ernstig in gevaar brengen. Laat ons ervan uitgaan dat iedereen zijn gezond verstand gebruikt en preventief handelt (frequentie verkleinen), dan nog schrijft riskmanagement een aanpak voor op 2 fronten om de impact te verkleinen:
- Brandbestrijdingsmiddelen voorzien
- De resterende impact overdragen naar een verzekeraar… maximaal!
De ROI wordt bij een brand zeer groot als een brandblusser een mensenleven kan redden of het brandalarm ervoor zorgt dat de mensen kunnen evacueren in plaats van te verstikken. Marc geeft u 3 vuistregels mee voor een goede brandbeveiliging.
“Bedrijven vinden brandbestrijdingsmiddelen een passieve investering. Waar zit de ROI vragen ze mij dan, het staat daar maar… Stel die vraag eens aan een bedrijf dat een (grote) brand te verwerken kreeg !” aldus Marc Medo.
TIP 1: Optimaliseer uw budget conform het vereiste aantal bluseenheden
Er is niet meteen sluitende wetgeving voorhanden, maar over het algemeen worden volgende richtlijnen gevolgd:
- 1 bluseenheid per 150 m
- Slanghaspels voor compartimenten > 500m
- Hoge gebouwen: muurhydradanten
1 bluseenheid bestaat uit een 6 kg poeder of 6 liter schuimblusser. Hieruit kan men de bluseenheden van de andere blusser afleiden. 9 kg of 9 liter is dan 1,5 bluseenheid , enzovoort. Enkel de Co2 is een uitzondering waar men de Co2 blusser van 5 kg neemt als standaard voor 0.5 bluseenheid omwille de kleine bluscapaciteit.
TIP 2: De locatie van de blustoestellen
Een veel voorkomende fout is dat bedrijven hun toestellen wel aankopen, maar ze vervolgens ergens verloren zetten of niet goed spreiden (zie foto). Bij brand moet het snel gaan. Ze moeten dus gemakkelijk bereikbaar en duidelijk zichtbaar zijn. De meest geschikte plaatsen zijn uitgangen, doorgangen naar de (nood)uitgangen, trappenzalen, lobbies en bordessen. De toestellen dienen zo geplaatst te worden dat de handgreep zich op een hoogte bevindt tussen 0.80 m en 1.5 m boven de vloer. Dan is er plaats onder de toestellen om te poetsen en kan men ze gemakkelijk van de haak nemen. Verder hoeft men niet te bukken om de toestellen van de haak te nemen. Tegen deze regel wordt op veel plaatsen gezondigd. Als men de toestellen hangt zijn ze wel beter zichtbaar, maar weegt dit wel op tegen de gevolgen van foutief heffen of van een toestel dat van de haak valt? Voor de grotere mobiele toestellen voorziet men een afgebakende plaats. Als de toestellen in een kast, een nis of op niet direct zichtbare plaats staan, dient men ze te signaleren met de wettelijke pictogrammen.
TIP 3: Correcte gebruik van de toestellen
U heeft ondertussen geïnvesteerd in voldoende middelen en ze op een goed bereikbare locatie geplaatst. Nu moet u nog weten hoe u de brand precies moet bestrijden.
Wanneer er brand uitbreekt zijn er enkele simpele dingen die u kan doen om de brand te beperken. Brand bestaat uit 3 elementen: zuurstof, brandstof en (ontbrandings)temperatuur. Neem 1 van de elementen uit de gevarendriehoek weg en de brand kan niet verder bestaan.
Welke blusser gebruiken?
- De poederblusser is de algemeen gebruikte blusser. Het kan alle branden blussen en is de goedkoopste. Nadelig is dat bij gebruik heel veel nevenschade wordt ontwikkeld.
- De schuimblusser is de beste blusser voor kantoren. Het brengt weinig tot geen nevenschade mee en is makkelijk op te kuisen na gebruik. Enkel niet goed bestand tegen vorst en heeft een kleine meerprijs.
- De Co2 blusser is de enige blusser die geen reststoffen nalaat. Er is dus geen enkele nevenschade na de blussing maar hij is de duurste op de markt. Het heeft ook een kleine bluscapaciteit en een kortere levensduur dan de andere blussers. Ideaal geschikt voor elektrisch materiaal; ICT of server ruimtes.
U heeft weer enkele zaken top of mind zitten als er brand mocht uitbreken. Maak van de gelegenheid gebruik om ook uw brandpolis bij de hand te nemen. Peter zet 3 punten op een rijtje waarbij hij regelmatig zijn wenkbrauwen fronst tijdens een risicostudie.
“Er zijn nog steeds ondernemingen waar de brandverzekering al jaren ergens onder het stof ligt, vooral dan diegene die niet recent een nieuwbouw gezet hebben of gerenoveerd.” aldus Peter Vermiert.
TIP 4: Kijk uw polis na!
U zou ervan versteld staan hoe dikwijls er een fout (oud) adres op de polis staat, de activiteitomschrijving van de onderneming lang niet volledig is of zelfs verzekerde kapitalen die onvoldoende zijn. Het is inderdaad niet gemakkelijk om een kapitaal te plakken op uw gebouwen en de inhoud ervan, maar maak de oefening. Vraag waar mogelijk afschaffing van de evenredigheidsregel of verzeker in eerste risico. Zo vermijdt u discussie over eventuele onderverzekering.
TIP 5: De verzekeraar betaalt de schade bij brand. Maar hoe zit het met de vaste kosten die doorlopen tijdens de heropbouw?
Uw bedrijfscontinuïteit moet veilig gesteld worden na een brand. Bij een inhouse produktie is een waarborg bedrijfsschade een absolute must ! Deze waarborg zal er immers voor zorgen dat uw verzekeraar de vaste kosten die blijven doorlopen tijdens de inactiviteitsperiode na een brand, ook mee uitbetaalt.
TIP 6: Het preventieplan dat uw verzekeraar u oplegt… meer dan een advies!
Een brandverzekeraar zal u vandaag nagenoeg altijd een preventieplan meegeven, dat deel uitmaakt van de polisvoorwaarden. Dat is lang niet zo vrijblijvend als het op eerste zicht lijkt. Uw gezond verstand zegt natuurlijk dat u deze ‘tips’ best opvolgt, maar u heeft er ook alle baat bij om ze op te volgen om bij schade niet met een weigering verveeld te zitten.
Goede preventieplannen worden doorgaans opgemaakt naar aanleiding van een inspectie door de verzekeraar en uw makelaar. Deze inspectie geeft u de kans om van gedachten te wisselen over de praktische haalbaarheid ervan. Maak concrete afspraken over wat volgens u wel en niet kan. Het heeft geen zin een afvalbeleid af te spreken waarvan u weet dat uw werknemers het naast zich neer zullen leggen. Hetzelfde geldt voor sleutelbeheer, de locatie van gestalde goederen en in het bijzonder verbeteringen die gevraagd worden. U kan uw verzekeraar termijnen vragen om de besproken punten in orde te maken zonder dat uw waarborg in het gedrang komt tijdens deze overgangsperiode. Zin voor realiteit is ook hier aangewezen!
Een check-up in 15 minuten
Neem even de tijd om deze shortlist te overlopen. Vink af wat in orde is en zet de rest op agenda. Het vraagt slechts een kwartiertje van uw tijd en u heeft de impact van een brand net iets beter onder controle.
- Voldoende bluseenheden
- Op een goede locatie
- Die u correct kan gebruiken
- Een correcte verzekeringspolis
- Met de waarborg bedrijfsschade
- En een realistisch preventieplan
Over de auteurs
Peter Vermiert is partner bij verzekeringsmakelaar RiskSolutions en zaakvoerder van Talk about Risk. RiskSolutions is een onafhankelijke verzekeringsmakelaar voor KMO’s en de publieke sector. 7 partners ondersteund door een sterke backoffice maken het verschil door ervaring, betrokkenheid en efficiëntie. |
Marc Medo is mede-zaakvoerder bij Medo Brandbeveiliging. MEDO Brandbeveiliging is ontstaan in 1996 om aan de rijzende vraag voor brandveiligheid in Limburg te voldoen. Een jong en dynamisch team staat klaar voor de levering en het onderhoud van uw brandbestrijdingsmiddelen. Vanuit hun vakmanschap kunnen ze u een gefundeerde analyse geven over hoe u uw onderneming het best beschermt. |
www.risksolutions.be |
www.medobrandbeveiliging.be |
PUUR Prof is een organisatie van BOUWUNIE Limburg
Herkenrodesingel 12/0201
3500 Hasselt
Tel: 011 26 30 10
Een vraag?
Zit u met een vraag of vindt u niet wat u zoekt? Aarzel niet om ons te contacteren!